asemaneshab

ؤسسۀ طبیعت آسمان شب مجموعه‌ای علمی و فرهنگی است که از مهرماه ۱۳۸۱ با مدیریت بهرنگ امین‌تفرشی فعالیت پیوسته‌اش را آغاز کرده‌است. این مؤسسه با در اختیار داشتن گروهی متخصص و متعهد در حیطه‌های مختلفی از دانش نجوم و طبیعت در حال فعالیت است

asemaneshab

ؤسسۀ طبیعت آسمان شب مجموعه‌ای علمی و فرهنگی است که از مهرماه ۱۳۸۱ با مدیریت بهرنگ امین‌تفرشی فعالیت پیوسته‌اش را آغاز کرده‌است. این مؤسسه با در اختیار داشتن گروهی متخصص و متعهد در حیطه‌های مختلفی از دانش نجوم و طبیعت در حال فعالیت است

۱۰ چیز روزمره که باید زیر میکروسکوپ ببینید

شاید برایتان جای سوال باشد که جهان در مقیاس میکروسکوپی چگونه به نظر می‌رسد. آیا سلول‌ ها بامزه هستند؟ مورچه‌ ای که شبیه فیل است چطور؟ به دنیای شگفت‌انگیز میکروسکوپی خوش آمدید!

نگاه کردن به چیزهای معمولی زیر میکروسکوپ دیدگاهتان را نسبت به جهان تغییر خواهد داد. اگر نمی‌ دانید از کجا شروع کنید، ما ۱۰ چیز روزمره را فهرست کرده‌ ایم که اگر آن‌ ها را زیر میکروسکوپ نگاه کنید قطعا حیرت‌ زده خواهید شد.

در این مقاله درباره میکروسکوپ مرکب صحبت می‌ کنیم. یک نمونه ممکن است زیر انواع مختلف میکروسکوپ کاملا متفاوت به نظر برسد. مثلا، میکروسکوپ استریو برای مشاهده بافت سطح سنگ است. با این‌ حال اگر همان سنگ را زیر مدل مرکب قرار دهید، چیزی نخواهید دید زیرا نور نمی‌ تواند از سنگ جامد عبور کند.

در این مقاله نمونه‌ هایی را معرفی می‌ کنیم که برای میکروسکوپ‌ های مرکب ایده‌آل هستند. زیرا رایج‌ ترین و معمولا اولین میکروسکوپ‌ هایی هستند که بیشتر مردم دارند. با‌ این‌ حال، حتی اگر مدل‌ های دیگری مثل استریو، جیبی یا دیجیتال دارید، این نمونه‌ ها را بررسی کنید. مطمئن باشید چیز خارق‌ العاده‌ای خواهید دید! پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

1. سلول‌ های گونه

سلول‌ های گونه (به‌ بیان دقیق‌تر، سلول‌ های اپیتلیال) یک سد محافظ در دهان تشکیل می‌ دهند. به‌ دلیل حجم کاری بالا، روزانه تعداد زیادی از سلول‌ های گونه بازنشسته می‌ شوند و سلول‌ های جدید جای آن‌ ها را می‌ گیرند.  سلول‌ های قدیمی گونه به‌ راحتی از پوشش دهان خارج می‌ شوند. بنابراین، نمونه‌ گیری از آن‌ ها برای مشاهده راحت است.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک سواب پنبه‌ ای تمیز و استریل را به‌ آرامی روی پوست داخل دهان بکشید و سپس آن را روی یک لام میکروسکوپی بمالید تا سلول‌ ها به لام منتقل شوند. با مشاهده سلول‌ های گونه و شناسایی غشای سلولی، سیتوپلاسم، اندامک‌ ها و هسته، می‌ توانید ساختار سلولی را یاد بگیرید.


 پوست پیاز زیر میکروسکوپ 

 

2. پوست پیاز

پوست پیاز لایه‌ ای از سلول‌های اپیدرمی محافظ در برابر ویروس‌ ها و قارچ‌ هایی است که به بافت‌ های حساس گیاه آسیب می‌ رسانند. این لایه شفاف است و به‌ راحتی جدا می‌ شود و به همین دلیل برای مطالعه ساختار سلول‌ های گیاهی ایده‌آل است.

سلول‌ های پوست پیاز ساختار منظم و یک‌ دست دارند. زیرا سلول‌ های گیاهی چیزی دارندکه در سلول‌ های حیوانی وجود ندارد: دیواره سلولی. دیواره‌ های سلولی از سلولز تشکیل شده است که از سلول محافظت کرده و شکل آن را حفظ می‌کند.

 

3. سلول‌ های مخمر

مخمرها قارچ‌ های تک‌ سلولی بیضی‌ شکل هستند که نقش بسیار مهمی در زندگی روزمره ما دارند. بدون این میکروارگانیسم‌ های کوچک، درست کردن نان، آبجو، شراب یا انواع محصول‌ های غذایی تخمیری امکان‌پذیر نیست. برای کشت مخمر کافی است مخمر خشک فعال (مخصوص استفاده در نانوایی)، شکر و آب گرم را ترکیب کنید.

 

برای اطلاع از مقاله کرمچاله چیست؟ روی لینک کلیک کنید.

 

میکروسکوپ زیستی آزمایشگاهی مدل F105

میکروسکوپ زیستی آزمایشگاهی مدل F105 یک میکروسکوپ نوری-عبوری و مناسب بررسی نمونه‌ های شفاف است. با سیستم اُپتیکی آکروماتیک میکروسکوپی مناسب بررسی‌ های تحقیقاتی است.  مناسب استفاده در منزل، آموزشگاهها، دبیرستان‌ ها، دانشگاهها و بیمارستان‌ ها است.  تصاویر بسیار شفاف با سیستم مکانیکی مستحکم و دقیق همراه با بزرگنمایی‌ های متفاوت امکان بررسی دقیق نمونه‌ ها را فراهم می‌ کند.

 
میکروسکوپ جدید 
 

ویژگی های میکروسکوپ زیستی آزمایشگاهی مدل F105:

  • همراه با چشمی‌ های 10xو 25x با میدان دید باز WF10X & WF25X
  • قدرت بزرگنمایی 40، 100، 400 برابر و با روغن مخصوص 1000 برابر با چشمی 10x
  • قدرت بزرگنمایی 100، 250، 1000 برابر و با روغن مخصوص 2500 برابر با چشمی 25x
  • عدسی‌ های شیئی 4X,10X,40X,100X آکروماتیک با میدان دید وسیع
  • دارای پیچ فوکوس سریع بعلاوه پیچ فوکوس دقیق در هر دو سمت
  • کندانسور یا متمرکز کننده نور ساختار Abbe آبه NA 1.25 condenser با دیافراگم Iris
  • مناسب، دانشگاهها، آزمایشگاهها، مراکز آموزشی و تحقیقات شخصی
  • میکروسکوپ زیستی آزمایشگاهی مدل F105 با پایه ستونی بسیار محکم با چارچوب تمام فلزی

 

میکروسکوپ و لوپ دیجیتال مدل 10-220X

میکروسکوپ و لوپ دیجیتال مدل  10-220X توان بزرگ‌ نمایی تا 220  برابر را دارد و مجهز به صفحه نمایش HD به اندازه 2.4 اینچ (6 سانتیمتر) و دوربینی قدرتمند است که می‌ تواند با کیفیت 12 مگاپیکسل از نمونه‌ ها عکس بگیرد و با کیفیت Full HD یا همان 1080 فیلمبرداری کند. منبع نور آن را 8 عدد LED با قابلیت تنظیم شدت روشنایی تأمین می‌ کند، در نتیجه تصاویری روشن با کنتراست خوب را فراهم می‌ کند.

میکروسکوپ و لوپ دیجیتال مدل 10-220X  باتری لیتیومی دارد که پس از 2 ساعت شارژ کامل قابلیت کار مداوم تا 1.5 ساعت را دارد. صفحه نمایش محصول فوق از کارتهای حافظه Micro SD پشتیبانی نموده و می‌ توان تصاویر بزرگ‌نمایی شده را با نصب این کارت‌ها ذخیره نمود.

قابل اتصال مستقیم با کابل HDMI به تلویزیون است تا بتوانید تصاویر را با کیفیت بالا در تلویزیون‌ های بزرگ ببینید. علاوه بر این با کابل USB قابل اتصال به لپ‌تاپ و کامپیوتر است و می‌ توانید از طریق کامپیوتر نمونه‌ ها را بررسی و اندازه‌ گذاری کرده و یا تصاویر دلخواه را ضبط کنید.

در میکروسکوپ و لوپ دیجیتال مدل 10-220X، تصویر از انعکاس نور از روی نمونه تشکیل می‌ شود، بنابراین نیاز به آماده‌ سازی قبلی ندارید و می‌ توانید از  مدار الکتریکی گرفته تا گیاه و حشره، یا هر چیزی را زیر لنز آن قرار داده و آنرا بررسی نمایید.

میکروسکوپ های جدید 


 

ویژگی های میکروسکوپ مدل 220x-10:

  • بزرگ‌ نمایی 10 تا 220 برابر
  • خروجی HDMI و  AVI برای اتصال به تلویزیون یا مانیتور
  • خروجی USB برای اتصال به لپ‌تاپ و کامپیوتر
  • ایده‌آل برای تعمیرات موبایل و بردهای الکتریکی
  • صفحه نمایش HD به اندازه 2.4 اینچ (6 سانتیمتر)
  • قابلیت ذخیره عکس با کیفیت 12 مگاپیکسل pixels 4032 x 3024
  • قابلیت ضبط فیلم با کیفیت فول اچ-دی (Full HD 1080P, 720P)
  • منبع نور مستقیم با هشت LED و روشنایی قابل تنظیم
  • ساختار و بدنه مستحکم از جنس ABS و آلومینیوم
  • دارای کارت حافظه 4 گیگ و پشتیبانی از حافظه میکرو SD تا ظرفیت 32 گیگابایت
  • همراه با نرم‌افزار و قابلیت اندازه‌گیری در زمان اتصال به کامپیوتر
  • ریموت کنترل مجزا برای ثبت و ضبط تصویر و فیلم
  • باتری قابل شارژ با قابلیت کارکرد 1.5 ساعت مداوم

 

برای اطلاع از مقاله ۱۵ صورت فلکی که باید بشناسید و نحوه پیدا کردن آن‌ها را بدانید  روی لینک کلیک کنید.

 

4. کپک

کپک نوعی قارچ است که با مخمر فرق دارد. کپک به ‌شکل رشته یا الیاف رشد می‌ کند که ممکن است شبیه چمن به‌ نظر برسد و هاگ تولید می‌ کند. حتما کپک را روی میوه‌ های پوسیده با رنگ‌ های سفید، سبز یا سیاه دیده‌ اید. کپک را می‌ توانید مستقیما زیر میکروسکوپ استریو ببینید یا یک نمونه اسپور برای میکروسکوپ مرکب تهیه کنید.

پیشنهاد می‌ کنیم هنگام جمع‌آوری هاگ‌ های کپک از عینک و ماسک محافظ استفاده کنید، زیرا بعضی از آن‌ ها برای دستگاه تنفسی مضر هستند. برای اطمینان از ایمنی، توصیه می‌ کنیم لام کپک آماده‌ شده بخرید.

 

5. غشای پوسته تخم مرغ

آیا متوجه شده‌ اید که یک لایه بسیار نازک به دیواره داخلی پوسته تخم مرغ چسبیده است؟ این لایه غشای پوسته تخم مرغ است. در واقع، این غشا دو لایه دارد که وظیفه آن‌ ها حفاظت در برابر تهاجم باکتری‌ ها است. اگر این لایه‌ ها را بکشید، متوجه می‌ شوید که به‌ طرز شگفت‌ آوری قوی هستند! این لایه‌ ها حاوی کراتین هستند، پروتئینی که در موهای انسان نیز وجود دارد.


 خرس آبی زیر مبکروسکوپ 


 

6. خرس آبی

خرس‌ آبی که نام رسمی آن تاردیگرید است، سوپراستار کلاس علوم است. این موجود می‌ تواند در بسیاری از محیط‌های خشن مثل دماهای بسیار بالا و پایین، فشار کم، کم آبی و تشعشع بالا زنده بماند. این موجود میکروسکوپی هشت پا با چهار تا هشت چنگال در هر کدام دارد. زیر میکروسکوپ می‌ توانید آن‌ ها را ببینید که با هشت پای خود به‌ آرامی شنا می‌ کنند یا می‌ خزند. دانشمندان متوجه شده‌اند که آن‌ ها تقریبا نابودنشدنی هستند و حتی می‌ توانند در فضا زنده بمانند.

خرس‌های آبی تقریبا در هر جایی از جمله خزه، سرخس، گلسنگ، خاک، سواحل، تپه‌ های شنی و سایر زیستگاه‌ های مرطوب، وجود دارند. دفعه بعد که به پیاده‌ روی می‌ روید، چند ابزار ساده همراه داشته باشید تا این موجود را شکار کنید.

 

7. میکروارگانیسم‌های آب برکه

چیزهای جالب زیادی در یک قطره آب برکه وجود دارد. همه میکروارگانیسم‌های آب برکه را می‌ توانیم به دو گروه تقسیم کنیم: پروتوزوآ (شبیه حیوان) و پروتوفیتا (شبیه گیاه).

جلبک‌ ها بخش عمده ارگانیسم‌ های گیاه‌ مانند برکه را تشکیل می‌ دهند و اشکال مختلفی دارند. بعضی از جلبک‌ ها مثل ابریشم سبز چسبیده به سنگ رشد می‌ کنند و بعضی از جلبک‌ های تک‌ سلولی آزادانه شناور هستند. همچنین، تعداد از جلبک‌ های بزرگ، مثل کلپ بزرگ می‌ توانند تا ۱۰۰ فوت رشد کنند. بسیاری از جلبک‌ ها کلروپلاست دارند که یعنی می‌ توانند انرژی نور خورشید را جذب کنند.

موجودات ریز زیادی در آب برکه زندگی می‌کنند که بدون میکروسکوپ نمی‌توانید آن‌ها را ببینید. این موجودات می‌توانند میکروارگانیسم‌های تک سلولی مانند پارامسی‌، روتیفر ریزشکارچی، ورتیسلا، ﺳﺘﻨﺘﻮر یا دافنی سخت‌ پوست کوچک باشند. هنگام نزدیک شدن به برکه، نهر، رودخانه یا دریاچه مراقب باشید. لام میکروسکوپی با یک بخش مقعر که بتواند مقداری آب را در خود نگه دارد برای نمونه‌گیری مناسب است.

 

موجودات زیر میکروسکوپ 

 

8. گرده گل

شاید از آن دسته افرادی هستید که در فصل آلرژی علائم بسیار بدی را تجربه می‌ کنید. با این‌ حال، پیشنهاد می‌ کنیم زیبایی گرده را زیر میکروسکوپ تماشا کنید. دانه‌ های گرده توسط پرچم (نر) گیاهان گلدار تولید می‌ شوند. این دانه‌ ها توسط جانوران (مثل زنبورها)، باد یا آب به مادگی (ماده) انتقال می‌ یابند.

هر دانه گرده حاوی دو سلول در یک پوسته سخت است. مشاهده دانه‌ های گرده آسان است. کافی است با یک خلال دندان یاگوش پاک‌کن دانه‌ های گرده را روی یک اسلاید میکروسکوپی بگذارید. سپس، یک قطره آب اضافه کنید و روی آن را با لامل بپوشانید.

 

9. نمک و شکر و فلفل

وقتی دنبال چیزهایی مختلفی می‌ گردید که زیر میکروسکوپ تماشا کنید، انواع چیزهای روزمره را در آشپزخانه‌تان فراموش نکنید! زیبایی آن‌ها شگفت‌زده‌تان خواهد کرد. مثلا، دو نوع نمک را در نظر بگیرید. آن‌ها شبیه هم هستند و همچنین طعم مشابهی دارند. با این‌ حال، خواهید دید که زیر میکروسکوپ کاملا متفاوت هستند.

نمک مورتون ریزتر است و دانه‌ های آن شبیه کریستال‌ های سفید هستند. در مقابل، دانه‌ های نمک دریا بزرگ‌تر هستند و ساختار شبیه به سنگ دارند. اگر چه نمک‌ های دریایی سفید هستند، بعضی از آن‌ها با منعکس کردن نور به رنگ نارنجی می‌ درخشند. شاید منشا این رنگ مواد معدنی موجود در نمک‌ های دریا باشد. وقتی از بزرگنمایی بالاتر برای دیدن نمک‌های دریایی استفاده کنید، احساس می‌ کنید در حال نگاه کردن به یک شهاب سنگ یا سیارک هستید.

 

نمک دریایی زیر میکروسکوپ 

 

10. کف صابون

آیا تعجب کرده‌اید که چرا کف صابون در این فهرست قرار دارد؟ به ما اعتماد کنید. کف صابون یکی از سرگرم‌کننده‌ترین و شگفت‌انگیزترین چیزهایی است که می‌ توانید زیر میکروسکوپ تماشا کنید. ابتدا انواع مختلفی از صابون، مایع مخصوص ماشین ظرفشویی و لباسشویی را در یک شیشه با آب مخلوط کنید و در آن را ببندید. شیشه را تکان دهید تا کف ریزتری تشکیل شود. سپس، با استفاده از قطره‌چکان یا انگشتتان مقداری از کف را روی اسلاید بگذارید و آن را با لامل بپوشانید.

زیر میکروسکوپ خواهید دید که کف از حباب‌ های زیادی تشکیل شده است. این حباب‌ها بسیار پویا (یا ناپایدار) هستند. بعضی از آن‌ها به یک سمت حرکت می‌ کنند، بعضی با هم برخورد می‌ کنند و به یک حباب بزرگ‌تر تبدیل می‌ شوند و تعدادی ناگهان می‌ ترکند. اگر نسبت متفاوتی از صابون و آب را امتحان کنید، حباب‌هایی که ایجاد می‌ شوند کاملا متفاوت خواهند بود.

 

سخن پایانی

موارد بالا یک لیست کوتاه از چیزهای روزمره‌ای است که باید زیر میکروسکوپ تماشا کنید. در واقع، ما فقط بخش کوچکی از دنیای شگفت‌انگیز میکروسکوپی را معرفی کرده‌ایم. مقاله‌های دیگر ما را از دست ندهید! همچنین شما اگر قصد خرید میکروسکوپ را دارید می توانید به سایت ما مراجعه کنید. خرید میکروسکوپ در سایت موسسه طبیعت آسمان شب با بهترین قیمت و بهترین کیفیت امکان پذیر است.

 

برای دانلود مقاله ۱۰ چیز روزمره که باید زیر میکروسکوپ ببینید روی لینک کلیک کنید.

 منبع: سایت موسسه طبیعت آسمان شب و ۱۰ چیز روزمره که باید زیر میکروسکوپ ببینید 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد